Messi, hotsprings en vulkanen

18 juni 2019 - Samaipata, Bolivia

Dag lieve mensen,

hier zijn we weer. Gelukkig een vrolijkere blogpost deze keer!

Na 3 dagen in Villa La Angostura trokken we met de bus verder naar het nabijgelegen Bariloche, een populaire backpackersbestemming.
Aangezien we geen meer auto hadden, en dus ook geen slaapplaats, sliepen we in het hostel penthouse 1004.
Het hostel had zijn naam niet gestolen: het ligt op de 10de verdieping van een appartementsgebouw en had een prachtig uitzicht over Bariloche en zijn omgeving. Het was de eerste plek op onze roadtrip die wat meer toeristisch aanvoelde. Eigenlijk deed dat best wel eens deugd, want in Patagonië was het vaak zo uitgestorven dat je je soms echt alleen op de wereld waande.

De volgende dag viel de regen met bakken uit de lucht. Chilldagje dus! Na een hele voormiddag te lezen, zakten we af naar een brasserie om de halve finale van de Champions League te kijken. Barcelona won dankzij Messi, dus alle Argentijnen tevreden!
De volgende dag waren de weergoden ons beter gezind en we trokken erop uit om een van de vele prachtige wandelingen in de omgeving te maken. Die avond trakteerden we onszelf op een goed restaurant (dat hadden we wel verdiend, vonden we haha) en we werden niet teleurgesteld. Het eten was heerlijk (eindelijk!) en de prijs belachelijk laag. Lang leve Argentinië!

Het was nu bijna een week na het ongeluk en dus tijd om onze vervangwagen op te pikken in Puerto Montt. Door de hevige regeval was de weg echter zo slecht geworden dat de busrit in tijd was verdubbeld: in plaats van 6u werd het 12u, autsj! Gelukkig deed het prachtige boek 'een klein leven' me de tijd zo goed als vergeten.

In de late uurtjes kwamen we aan in Puerto Montt en vielen we als een blok in slaap in ons goedkoop snelweghotelletje.
De volgende morgen pikten we onze nieuwe auto op en tuften we richting Pucon. We maakten een eerste stop in Petrohue om de giga watervallen daar te bezichtigen. We reden verder naar Valdivia waar we de nacht doorbrachten. De volgende ochtend werd vooral gespendeerd met bellen met Bregt, die live verslag uitbracht van de kampioenenstrijd tussen Korbeek en Haasrode. Er leek niets meer mis te kunnen gaan toen dan uiteindelijk toch het bericht kwam dat Korbeek de strijd had verloren. Dit pijnlijke nieuws spoelden we door met een Sundae ijsje en daarna ging het richting Termas Geometricas. Onderweg aten we onze zelfgemaakte en intussen favoriete lunch: hotdogs met palta! De Termas Geometricas zijn prachtig gelegen thermen in het midden van een bos. 20 thermische baden (varieerend van 36 tot 48 graden) lagen verspreid over een pad van 450m. Naast de warmte genoten we vooral van de verbluffende omgeving. Moest je in de buurt zijn.. Een aanrader!

De eerste dag in Pucon genoten we vooral van de zon. Ik kon eindelijk nog eens in een t-shirt wandelen, hoezee! We picknickten met pannenkoekjes op het strand en daarna verkenden we menig waterval in de buurt. De dag erna was het echter tijd voor het echte werk: we beklommen vulkaan Villarrica. Samen met twee dames uit de VS vormden we een groep onder begeleiding van onze gidsen Nacho en Pancho. Het eerste deel was vooral stijgen in zwart zand, gevolgd door een stuk met  grote  lavabrokken. Voor het laatste deel richting de top, werd het menens. Stijgijzers (crampons voor de kenners) en ijsbijlen (piolet) werden bovengehaald, en zo sjokten we gestaag naar boven. Mannekes, dat was niet van de poes! Ik zat aan een stuk door noten te fratsen om mijn energie op pijl te houden maar hier werd ik dan weer misselijk van haha. Uiteindelijk bereikten we de top en werden we beloond met een overweldigend uitzicht. We konden ook een blik werpen in de krater, al moesten we dan wel gasmaskers dragen tegen de zwaveldampen. Bon, boven waren we geraakt, nu nog naar beneden. En dat gebeurde niet al stappend, oh nee! We gleden naar beneden via heuse natuurlijke ijsglijbanen. Goed, het kwam er dus op neer dat ik het in mijn broek deed! Die glijbanen waren zot stijl en ik zag me al in volle vaart van de berg glijden. Gelukkig stond de angst op mijn gezicht te lezen en schoot Pancho mij te hulp. Hij ging vlak voor me zitten en diende als mijn menselijke rem. Je moest ook remmen met je ijsbijl, maar dat was bij mijn niet zo´n succes.. In ieder geval: we geraakten allemaal veilig beneden. Onze laatste dag in Pucon maakten we nog een mooie wandeling langs verschillende meren en werden we verleid tot slapen in het leuke Kiwi hostel, waar we de nacht doorbrachten in een hobbit huisje. Oh, en niet te vergeten: we zagen Tottenham de Champions League finale halen in een spektakelmatch.

Na Pucon reden we in twee dagen naar Valparaiso, dicht bij Santiago. Onderweg passeerden we nog Saltos del Laja, een bekende waterval in Chili. De weg tussen Santiago en Valparaiso was echter een uitdaging. Er scheurde langs alle kanten vrachtwagens langs ons busje en we kwamen zowaar voor het eerst terecht in een heuse verkeersjungle, help! Ik deed mijn ogen maar toe en Daan moest na een uur nat in het zweet toch even stoppen. We dachten vaak aan Els, de mama van Daan, die hier zeker 7 doden was gestorven. Al scheelde het bij mij ook niet veel!

Dankzij I-overlander, een handige app met allemaal slaappaatsen voor auto´s, sliepen we pal in het centrum van Valparaiso.
We ontdekten Valparaiso te voet en genoten van dit kleurrijke stadje.

Hierna brachten we de auto terug naar Santiago en vlogen we naar Arica, klaar om het Noorden van Chili te ontdekken..
Maar dat is voor een volgend bericht!

Jow jow!
Daan & Eva

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eli:
    18 juni 2019
    Amai, wat een heerlijke tochten doen jullie daar?!
    Ideaal om bij weg te dromen in de Belgische ochtendzon!
  2. Asje:
    19 juni 2019
    Leuk geschreven! Wat een heerlijke tijd hebben jullie daar! :)