UnBELIZEable

27 augustus 2019 - Antigua, Guatemala

Goeiendag!

We vertellen je deze keer graag wat meer over onze week Belize!

Na ons geliefde Mexico te hebben verlaten, vertrokken we vanuit Bacalar naar Belize city. Dit was ooit de hoofdstad van Belize, tot er na een orkaan werd besloten om Belmopan de hoofdstad te maken wegens de risicovolle ligging van Belize city.fficieus wordt Belize city og steeds als hoofdstad gezien. Onze eerste indruk was niet al te positief.. Het was zondag en dus was er hier geen enkel leven op straat (dit hebben we al vaak meegemaakt op onze reis, zondag is echt een rustdag) en het leven dat er was, was niet bepaald charmant. Maar goed, we waren hier maar voor 1 nachtje en we hadden wel een goede air bnb kunnen bemachtigen.

In onze air bnb was het volgende aan de gang: terwijl ik filmpjes zat te bekijken op youtube zoals 'the ten most dangerous waterslides' zat Daan wel heel erg lang op het toilet.. Druipend van het zweet kwam hij eruit, maar ik stelde me eigenlijk nog geen vragen. Echter, een beetje later liep ik de slaapkamer binnen en ik zag een pakje op bed liggen.. Daarin vond ik een prachtig knutselwerkje van Daan (vandaar het lange 'toiletbezoek') met als verrassing een vlucht over the Great Blue Hole!! Achter mijn rug bekokstoofd met mijn familie voor mijn 30ste verjaardag, cuties! De vlucht was de volgende dag al, dus ik was helemaal door het dolle. De volgende ochtend vroeg namen we de ferry richting San Pedro, het eiland vanwaar de vlucht zou vertrekken. San Pedro zelf is een vreselijk oord vol Amerikanen in golfkarren maar Daan (gentleman enzo) had een tof hotelletje vastgelegd, met zwembad zelfs! Genieten! Nog snel even skypen met de familie om ze te bedanken en dan was het al zo ver! Om 13u vlogen we de lucht in. Ik was natuurlijk extreem excited om dit wereldwonder van bovenaf te bewonderen maar bepaalde individuen op onze vlucht (klein vliegtuigje met 10 mensen) dachten daar duidelijk anders over. Exhibit A: een verveelde tiener die meer aan het slapen was dan iets anders, exhibit B: een blonde deerne die de hele tijd op haar GSM zat. Allemaal duidelijk niet zo verwonderd over het extreem mooie landschap dat zich onder ons afspeelde. Maar goed, wij genoten met volle teugen!! The Great Blue Hole lag als een diepe blauwe put te midden van kristalhelder water te schitteren. En niet alleen het blue hole maar heel de onderwaterwereld zag er vanboven bekeken wondermooi uit. Yolo! Thanks family!

De dag erna ging het richting Hopkins. We huurden een jeepke voor 4 dagen zodat we het binnenland met zijn vele Nationale parken konden bewonderen. De meeste mensen bezoeken in Belize enkel Caye Caulker (bountyeiland) maar omdat wij wel al genoeg eilanden hadden gezien en nog gingen zien, besloten wij het anders aan te pakken. En daar hebben we geen spijt van, we kwamen amper andere toeristen tegen. Eerste stop was dus Hopkins, een charmant dorpje aan de zee. Vanhieruit ontdekten we de volgende dag Cockscomb Wildlife sanctuary: het enige Jaguar reservaat in de wereld. De kans dat je er eentje ziet is nog steeds 0,01 procent maar het is ook gewoon een prachtig Nationaal park. We deden er twee wandelingen: het Ben bluff’s trail en het Tiger fern trail. Vooral die laatste was erg de moeite met spectaculaire uitzichten en een verlaten waterval waar we het rijk voor ons alleen hadden. Heerlijk dagje!

Na nog een nachtje in Hopkins te slapen ging het richting de Hummingbird Highway (net zo mooi als zijn naam doet vermoeden). Hier ontdekten we Mayflower Bocawina Nationaal park. Vooral de namiddag was heel erg leuk met verschillende watervallen in het midden van de jungle en geen enkele andere ziel te bekennen. We zwommen, lazen en genoten van de rust en de jungle in al zijn schoonheid. Die nacht sliepen we in een geweldige (en goedkope) airbnb. De airbnb was gelegen in een minidorpje langs deze highway. Dat is het fijne aan een auto: je bent vrij te gaan en staan waar je wilt en komt op plekken waar je anders nooit zou komen. De volgende ochtend sliepen we uit en dronken we een frappe (dat drinken we nu ja) in een schattig barretje langs de kant van de weg. Hierna ging het richting het Nationaal park Blue Hole (niet te verwarren met the Great Blue Hole). Dit Nationaal park was niet groot en ook het minst mooie maar er was een zalige waterpoel (genaamd het blue hole) om in te plonzen en ook een indrukwekkende grot waar je zelf een stukje in kon wandelen. Hierna reden we door naar Belmopan, als laatste stop voor we de auto de volgende dag terug moesten inleveren in Belize city.

Terug in Belize city namen we direct de bus naar San Ignacio, het meest charmante stadje van Belize. De volgende dag deden we de ATM cave tour: een heel leuk avontuur! Het was een soort van mini-canyoning en we zwommen, klimden en klauterden door het grotwater om uiteindelijk te arriveren in een grote ondergrondse hal waar we overblijfselen van de Maya’s konden bewonderen. We zagen skeletten van geofferde leden van de Mayagemeenschap (ze offerden zo nu en dan iemand en als het echt lang niet regende zelfs baby’s en kinderen). Gruwelijk, maar best bijzonder!

Belize is een klein landje en na een week hadden we het meeste al gezien. Een kort bericht dus, hallelujah, iedereen blij! Wat we vooral zullen onthouden van het kleine Belize is de prachtige natuur, in het water maar ook op het droge, maar vooral de laid back sfeer en de ongeloofelijk vriendelijke Garifuna gemeenschap. De sfeer was heel anders dan alle andere landen die we al bezocht hebben, en dat was volgens ons zijn grote charme.

Voila, dat was Belize. De volgende dag ging het al richting.. Guatemala!

ps: nog een fijne anekdote. Op weg naar de grens met Guatemala ontdekte onze taxichauffeur dat Daan dokter was. Voor we het wisten zaten we midden in een consult over zijn seksuele problemen. Gezond eten en veel bewegen zei Daan, en anders toch eens naar de dokter gaan. Ik zat vanachter en probeerde de mannen hun privacy te gunnen maar zat inwendig toch vooral te gieren!